پارس خودرو

پارس خودرو

شرکت خـــودروسازی پــارس خــــودرو

 

شرکت پارس خودرو در سال 1335 هجری شمسی با نام شركت بازرگانی جیپ ایران درحومه تهران قديم ( كيلومتر 9 جاده مخصوص كرج ) تاسیس گرديد. جعفر اخوان بازرگان مبتکری که واردات اتومبیل به ایران و سپس مونتاژ و تولید آن را بنیان نهاد نمی توانست تصوری از آینده این اقدام خود و تاثیر آن داشته باشد. در آن دوران صنعت خودروسازی نه تنها در ایران بلکه در هیچ یک از کشور های خاورمیانه بوجود نیامده بود.

پس از تاسیس، اولین اقدام شرکت، واردات جیپ ویلیز از آمریکا بود و بعد از آن نیز نخستین خطوط تولید این محصول نصب و راه اندازی شد و اولین خودروی ایرانی درسال 1338 بنام جیپ شهباز توسط این شرکت به بازار عرضه شد، به دنبال آن وانت سیمرغ به عنوان یک خودرو پرقدرت دومین محصولی بود که در همان سال تولید شد. انتخاب این محصولات برای بازار آن دوران ایران انتخابی هوشمندانه بود، چراکه با توجه به وضع راه های کشور، یک خودروی دو دیفرانسیل شاسی بلند، بهترین خودروی ممکن برای رفت و آمد در ایران بود. در سال 1346 تنوع محصولات تولیدی شرکت با تولید خودرو های رامبلر با نام های آریا، شاهین، مدل های کالسکه ای و کروکی جیپ شهباز و وانت آهو افزایش یافت.

دراین سال تولید سالیانه 2650 دستگاه اتومبیل هر چند به ظاهر اندک ولی برای بازار ایران در آن مقطع چشمگیر بود. در سال 1352 کمپانی جنرال موتورز که 15 سال با جیپ ایران همکاری کرده بود بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد و نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر داده شد. جنرال موتورز ایران در نخستین سال فعالیت خود شورولت ایران(اپل)در سه مدل2500 و2800سی سی و رویال را روانه بازار کرد که به رکورد فروش 7000 دستگاه در همان سال اول دست یافت. پس از این دوره، با توجه به استراتژی شرکت که تولید کلکسیونی از خودرو های لوکس با حفظ تولید اتومبیل های دو دیفرانسیل بود اقدام به تولید محصولاتی همچون بیوک اسکای لارک اولین خودروی 8 سیلندر تولید داخل، کادیلاک سویلSeveil، شورلت نوا و وانت شورولت نمود .

در سال 89 خودروی تیانا ، ملکه زیبایی و کیفیت،وارد بازار ایران شد خودرویی که تا زمان تولیدش صدر نشین جدول کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بود و درفوریه 2012 برای نخستین بار رتبه برتر رنکینگ جهانی شرکت نیسان ژاپن را از آن خود کرد ،در همین سال پارس خودرو، خودروی قشقایی و مورانو ،که در زمره محصولات دو دیفرانسیل بودند را نیز با همکاری شرکت نیسان وارد بازار کرد. در سال 1390 و 1391علیرغم تحریم های بین المللی و اقتصادی ازيك سو و افزايش نرخ ارز ازسوي ديگر،پارس خودرو توانست علاوه بر رشد تولید ، در زمینه کیفیت محصولات نیز در بین رقبای داخلی سرآمد شناخته شود.

در سال 1392 با شروع همكاري با شركت ZNA همکار تجاری نیسان در چين ، وانت پیکاپ ريچRICH بعنوان محصول جديد پارس خودرو به توليد انبوه رسيد. پارس خودرو به موازات ساخت و توليد محصولات درراستاي تامين خواسته هاي مشتريان اقدام به واردات محصولات CBU ( دو ديفرانسيل ) نمود كه ازجمله آنها مي توان به خودروی كوليوس از گروه رنو اشاره نمود . در سال 93 شرکت در راستای توسعه سبد محصولات و افزایش سهم بازار داخلی اقدام به انتخاب و راه اندازی خطوط تولید دو محصول H320وH330 از شرکت برلیانس، همکار و شریک تجاری شرکت BMW آلمان نمود، و با بهره گیری از تکنولوژی شرکتهای تویوتای ژاپن و پورشه آلمان در طراحی شاسی و قوای محرکه محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه نموده است.

و ازسوي ديگر در همين سال با برنامه ریزی به منظور توليد محصول ديگري از گروه رنو با نام ساندرو اقدام به توسعه محصولات خود کرد و در سال 94 نیز به تولید انبوه رسید. علاوه بر این در سال 94، با واردات محصول ون هايس ( مدل : H2L ) با كاربري هاي متنوع ( آمبولانس – حمل و نقل عمومي ) از شركت JINBEI (جینبی) ، به تنوع محصولات شركت افزوده شد. در سال 1395 مدل کراس ساندرو با نام استپ وي وارد چرخه محصولات شرکت گردید

در سال 96 در جهت ظرفیت سازیها برای افزایش تولید و توسعه و ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز برای تنوع سبد محصولات و همچنین افزایش فروش و درآمد شرکت، فعالیت هایی از قبیل (ارتقاء گیربکس دستی محصولات رنو به JHQ ، تولید انبوه و ورود محصولات جدید شامل برلیانس کراس ، برلیانس سری H220,H230 و برلیانس H230 تاکسی به بازار ، پروژه های ارتقاء قوای محرکه برلیانس سری H300 و کراس شامل ارتقاء حجم موتور از 1500 سی سی به 1650 سی سی و ارتقاء گیربکس اتوماتیک صورت پذیرفت.

هم اکنون شرکت پارس خودرو با مساحت 600020 متر مربع مشتمل بر یک سایت شمالی به مساحت 56355 متر مربع و یک سایت جنوبی به مساحت 543665 متر مربع و ظرفیت اسمی 300000 دستگاه در سال برای بیش از 6000 نیروی مستقیم و هزاران نیروی غیر مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است. از جمله امکانات تولیدی شرکت پارس خودرو می توان به سالن¬های تولید بدنه و مونتاژ محصولات رنو با مساحت 46300 متر مربع و ظرفیت تولید 32 دستگاه اشاره کرد که سیستمهای تولید MES و وپ در آنها بگونه ای طراحی گردیده که محصولات مختلف بصورت همزمان و سنکرون در خطوط بدنه و مونتاژ تولید شده و این یکپارچگی با سالن رنگ متمرکز نیز همزمان بوسیله یک گالری و بافرهای مناسب بدنه های خام و رنگ شده برای حفظ بالانس تولید، ایجاد شده است.

سالنهای تولید محصولات برلیانس نیز در دو سالن بدنه مجزا برای مدلهای سری 200 Hو سری 300 Hو همچنین یک سالن مونتاژ برای هر دو مدل با ظرفیت تولید بیش از 15 دستگاه در ساعت در حال تولید محصولاتی با کیفیت برای مشتریان شرکت می باشد.

تمامی محصولات شرکت پارس خودرو در سالن رنگ متمرکز به مساحت 46200 مترمربع، رنگ میشوند. در این سالن تمامی فرایندهای رنگ خودروها شامل پی تی، ایی دی، آستر و رویه انجام شده و با بکارگیری تکنولوژیهای روز قابلیت رنگهای متنوع خودرو در انواع مختلف ایجاد شده و برای دستیابی به کیفیت مناسب و یکنواخت رنگ انواع خودروها، 23 ربات رنگ بکار گرفته شده است. با توجه به نقش حیاتی و استراتژیک این سالن ، همواره پروژه هایی برای افزایش ظرفیت، نگهداری و روزآمد نمودن آن تعریف و اجرا گردیده است. بارزترین بهبود های صورت گرفته در این سالنها افزایش ظرفیت از 25 دستگاه، به بیش از 60 دستگاه در ساعت میباشد که این امکان را برای شرکت فراهم نموده، تیراژ تولید 3 شیفت را در 2 شیفت محقق نماید.

تمامی محصولات شرکت پارس خودرو در سالن رنگ متمرکز به مساحت 46200 مترمربع، رنگ میشوند. در این سالن تمامی فرایندهای رنگ خودروها شامل پی تی، ایی دی، آستر و رویه انجام شده و با بکارگیری تکنولوژیهای روز قابلیت رنگهای متنوع خودرو در انواع مختلف ایجاد شده و برای دستیابی به کیفیت مناسب و یکنواخت رنگ انواع خودروها، 23 ربات رنگ بکار گرفته شده است. با توجه به نقش حیاتی و استراتژیک این سالن ، همواره پروژه هایی برای افزایش ظرفیت، نگهداری و روزآمد نمودن آن تعریف و اجرا گردیده است. بارزترین بهبود های صورت گرفته در این سالنها افزایش ظرفیت از 25 دستگاه، به بیش از 60 دستگاه در ساعت میباشد که این امکان را برای شرکت فراهم نموده، تیراژ تولید 3 شیفت را در 2 شیفت محقق نماید.

در حوزه کیفیت نیز شرکت پارس خودرو با الگو برداری از سیستمهای کیفی شرکتهای رنو و نیسان ،کنترلها و ارزیابیهای مستمر شرکای تجاری و فعالیت های گسترده کیفی در شرکت ، همواره تلاش نموده محصولات خود را با بهترین کیفیت ممکن به مشتریان ارائه نماید.

نشان های 4 ستاره کیفی برای محصولات رنو شامل ساندرو، استپ وی و پارس تندر، و 3 ستاره کیفی برای تندر 90 و گروه برلیانس و همچنین اخذ ، استانداردهای مدیریت کیفیت از جمله ISO 9001 مبین این موضوع است. از امکانات و زیرساختهایی که در راستای تضمین و کنترل کیفیت بکار گرفته شده اند میتوان به آزمایشگاه CMM، مرکز ارزشیابی خودروهای شرکت، سالن روتوش متمرکز، مرکز تست جاده، مرکز اندازه گیری سه بعدی قطعات و مجموعه ها، مرکز تست تخریب ، آزمایشگاه کنترل کیفیت رنگ که به عنوان آزمایشگاه مرجع سیلر، موفق به اخذ گواهینامه17025 ISO/IEC و تاییده های لازم از شرکت رنو گردیده و بسیاری امکانات دیگر اشاره نمود.

در حوزه محیط زیست و انرژی شرکت پارس خودرو در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود همواره فعالیتها و پروژه هایی را در جهت حفظ و بهبود محیط زیست و مدیریت مصرف انرژی طرحریزی و اجرا نموده از جمله این اقدامات میتوان به تصفیه خانه شرکت با ظرفیت تصفیه 2500 متر مکعب فاضلاب به صورت روزانه ، تعریف پروژه های مدیریت مصرف بهینه منابع انرژی همچون برق و گاز و تعریف پروژه های بهبود شرایط مصرف آب و بازگشت آن به چرخه تولید و مصرف که ضامن حفظ محیط زیست و منابع آن خواهند بود اشاره کرد، در راستای اطمینان از فعالیتهای بهبود محیط زیست، استاندارد مدیریت زیست محیطی ISO 14001، استاندارد راهنمای ISO 14031 ، استاندارد مدیریت منابع انرژیISO 50001 در شرکت پیاده سازی شده است. که تمامی فعالیتها و برنامه های زیست محیطی و انرژی شرکت پارس خودرو باعث شده این شرکت در زمره شرکتهای خوشنام نزد سازمان حفاظت محیط زیست و انرژی قرار گرفته و موفق به اخذ نشانها و تقدیرنامه ها در این زمینه شود

اکنون خانواده بزرگ پارس خودرو با انتخاب شعار پیشرو در کیفیت و تعریف چشم انداز خوشنام ترین خودروساز منطقه تمامی اهداف و برنامه های خود را با اعتقاد به اصل رضایت مشتری با عرضه محصولات با کیفیت و ایمن و سازگار با محیط زیست طرح ریزی و اجرا می نماید تا در پرتوی لطف و عنایت الهی گامی موثر در مسیر فتح قله های موفقیت و افتخار بردارد.

 

موسس : جعفر اخوان بازرگان مبتکری تاسیس : ۱۳۳۵ کشور سازنده : ایران

همه برندهای پارس خودرو