دلایل برتری موتور EF7 به موتور XU7

پیشرانه‌های سری XU در حجم‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ در مجموعه‌ی پژو و سیتروئن به کار گرفته می‌شدند، که در این میان موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی به دلیل استفاده در پر‌تیراژ ترین خودروهای داخلی‌ برای‌مان شناخته شده‌تر است.

دلایل برتری موتور EF7 به موتور XU7

پیشرانه‌های سری XU در حجم‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ در مجموعه‌ی پژو و سیتروئن به کار گرفته می‌شدند، که در این میان موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی به دلیل استفاده در پر‌تیراژ ترین خودروهای داخلی‌ برای‌مان شناخته شده‌تر است. هر چند سازنده‌ی داخلی در گذر زمان با انجام اصلاحاتی سعی در بروز نگاه داشتنش داشته، ولی هنوز موتوری پرسرو‌صدا و پُرمصرف (نسبت به حجم) است و تنها به دلیل آشنایی گسترده‌ی تعمیرکاران ایرانی و همچنین سهولت تامین قطعات یدکی محبوب است

 

 

در حدود یک دهه‌ی پیش، ایران‌خودرو با همکاری مرکز تحقیقات موتور آلمان موفق به طراحی پیشرانه‌ای جدید با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی شد، که ‌(علی‌رغم مزیت‌های فراوان نسبت به XU7) به دلیل استراتژی‌های فروش سردرگم و عدم تامین گسترده‌ی لوازم یدکی در اوایل و مقاومت تعمیرکاران و خریداران در مقابل کالای جدید، کم فروغ حاصل شده بود اما پس از تجربه خوب در بازار حالا یکی از پر فروش های محصولات سازنده شده است.(سمند،دنا)

بررسی مهم‌ترین مزیت‌های موتور EF7

۱. با گاز (cng)سازگار‌تر است

موتورEF7 با نسبت تراکم ۱۱.۲ سازگاری بالاتری با سوخت گاز دارد، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید در حالت گاز استارت زده و رانندگی کنید و در اصل این موتور برای گاز سوز بودن طراحی گردیده است و در بین بهترین موتورها برای سوخت گاز می باشد.

۲. لرزش و صدای کمتر

در صورت نگهداری صحیح، لرزش و صدای کمتری نسبت به سایر تولیدات داخلی به داخل کابین راه می‌یابد. هر چند در دورهای بالا آوای موتور به گوش می‌رسد.

۳. سوپاپ‌های بیشتر با زمان‌بندی متغیر

اکثر XU7 های ایرانی از نوع ۸ سوپاپ هستند، ولی EF7 از نوع ۱۶ سوپاپ با دو میل بادامک در سرسیلندر است. وجود سامانه‌ی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) علاوه بر تزریق گشتاور بیشتر به موتور، باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شده است.

۴. بدون نیاز به فیلرگیری

فیلرها از نوع هیدرولیکی هستند، یعنی فاصله‌ی بین تایپیت‌ و سوپاپ با فشار روغن در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و نیازی به فیلر‌گیری دستی ندارد.

۵. داغ نمی‌کند

وجود سیستم خنک‌کن روغن تاثیر مطلوبی در کاهش دمای این موتور دارد. بنابراین در شرایط استاندارد میل زیادی به جوش آوردن ندارد و دیرتر داغ می‌کند

۶. کویل‌های جداگانه

همانند بیشتر پیشرانه‌های روز دنیا، سیستم برق EF7 از نوع کویل‌های جداگانه برای هر سیلندر (Coil-on-plug) است. از مزیت‌های این سیستم کوتاه شدن طول وایرها و افزایش قدرت جرقه‌ی شمع‌ها و تولید قدرت بیشتر است.

۷. حجم موتور کمتر با قدرت بیشتر

با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد.

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید