کاربرد منیفولد و انواع آن

اگر خودرو را به بدن تشبیه کنیم منیفولد هوا همانند ریه های آن است. این قطعه از یک سری مجرا تشکیل شده است که هوای ورودی را به سیلندرها وارد می کند تا میزان مشخصی از هوا با مقدار تعیین شده ای از سوخت با یکدیگر ترکیب شوند. بیشتر موتورهای احتراق داخلی در فرایند چهار مرحله ای عمل می کنند و در طی اولین مرحله (به نام مرحله مکش) هوا از ورودی منیفولد توسط سوپاپ داخل سیلندر می شود. سپس این سوپاپ های ورودی برای سه مرحله دیگر (تراکم، احتراق و تخلیه) بسته شده و هنگامی که چرخه دوباره شروع شود دوباره باز می شوند. منیفولد ورودی مسئولیت دارد که از ورود هوای کافی در زمان باز شدن سوپاپ اطمینان پیدا کند و به علاوه میزان برابری هوا را به همه سیلندرها انتقال دهد.

منیفولد مهمترین بخش سیستم احتراق در موتور خودرو می‌باشد که در دو نوع منیفولد دود و منیفولد هوا تولید می‌شود؛ وظیفه این دو نوع، ورود هوا و خروج دود از سرسیلندر است.

منیفولد نیاز ماشین قبل از روشن شدن را فراهم میکند و سبب جرقه زدن شمع موتور می‌شود. این قطعه از یک طرف به سرسیلندر و از طرف دیگر به منبع اگزوز وصل است تا به درستی هوا را وارد موتور کرده و دودها را خارج کند.

نام دیگر منیفولد چند راهه است و از قطعات مهمی است که به آن توجه بسیار می‌شود.‌ از مهمترین علائم خرابی منیفولد ایجاد صدای زیاد و آزار دهنده در موتور خودرو است؛ همچنین در صورت نبود و خرابی این قطعه، دود خروجی ماشین وارد کاپوت شده و شما شاهد خروج دود از جلوی ماشین خواهید بود.

 منیفولد انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم:

منیفولد هوا

کار منیفولد هوا، ترکیب هوا و سوخت و انتقال آن به درون محفظه احتراق است. این قطعه از یک طرف به سر سیلندر و از سمت دیگر به دریچه گاز متصل می‌شود. خود این قطعه دارای انواع مختلف است؛ در برخی مدل‌ها رانر یا همان کانال‌های ورودی هوا، کوتاه و در برخی بلند است؛ در برخی مدل‌های دیگر ممکن است محل دریچه گاز آن متفاوت بوده و در وسط قطعه تعبیه شده باشد. بطور کل، عمده تفاوت در این قطعه در شکل ظاهری آن است. برخی تصور می‌کنند که در خودروهای کاربراتوری این قطعه وجود ندارد؛ در حالی که این قطعه با خود سیستم کاربراتور ادغام شده و وجود دارد.

منیفولد دود

این نوع منیفولد دود به منیفولد خروجی معروف است و کاربردش تخلیه دود است. این قطعه وظیفه دارد دود و گازهای خروجی دیگر را بعد از احتراق به اگزوز وارد کند. همچنین این قطعه منیفولد گاز را گرم کرده و سوخت را به بخار تبدیل کرده و جلوی مایع شدن آن را می‌گیرد.

این قطعه به صورت سرامیکی، آلومینیومی و کرومی نیز برای خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار می گیرد. البته که در اصل جنس این قطعه از فولاد است؛ اما به دلیل هزینه‌های بالا اغلب در ماشین‌ها از نوع چدنی آن استفاده می‌شود. این قطعه با یک واشر منعطف سربی به لوله اگزوز و از طریق یک واشر به آب بندی سر سیلندر وصل است.‌

 

نحوه کار منیفولد دود

در ابتدای رانندگی زمانی که استارت خودرو زده می‌شود؛ فلایول که یکی از قطعات دیگر ماشین است به چرخش درامده و سبب حرکت میل لنگ می‌شود. پس از آن میل لنگ شاتون و پیستون را به حرکت درآورده و بالا و پایین می‌کند تا سوپاپ باز و سوخت به سیلندر وارد شود. طی این کار شمع موتور جرقه زده و احتراق ایجاد می‌شود که باعث به وجود آمدن قدرت در موتور ماشین است. در نتیجه این انفجار دودی تولید می‌شود که از طریق منیفولد از مسیر اگزوز از خودرو خارج می‌شود.

 

علائم خرابی منیفولد دود

منیفولد دود اگر تحت گرمای زیاد قرار گیرد، دچار انبساط و انقباض شده، سرد و گرم می‌شود که این اتفاق سبب ترک و نشت آن می‌شود.

در زیر به برخی از نشانه‌ها و علائم خرابی منیفولد دود اشاره می‌کنیم:

  1. اگر از موتور ماشین صدای بلندی شنیده شود، بدانید منیفولد آن خراب شده است.
  2. اگر موتور خودرو دچار افت عملکرد شده و کارکرد سوخت آن نیز ضعیف شود، نشان از خرابی این قطعه دارد‌.
  3. خارج شدن گازهای سمی از موتور ماشین از دیگر علائم خرابی مینفولد دود است.
  4. روشن شدن چراغ موتور از دیگر علائم خرابی منیفولد دود است.

لازم به ذکر است که گازهای سمی خارج شده از ماشین برای سلامت شما ضرر داشته و موضوعی نگران کننده است.‌ این گازها ممکن است باعث آتش سوزی شود، چون باعث می‌شود اجزای پلاستیکی که در موتور وجود دارند، ذوب شوند.

عمر منیفولد چقدر است ؟

عمر این قطعه حدودا 6 تا 10 سال است اما دیده شده که خودرو های بسیار قدیمی که حتی 30 سال از تولید آنها گذشته است نیز دارای منیفولد بسیار سالم می باشد زیرا جنس مقاوم چدنی و آلیاژی بسیار قوی آن سبب شده تا این قطعه بسیار مقاوم بماند و از آنجایی که این قطعه استهلاکی ندارد عمر بسیار زیادی دارد .

واشر منیفولد چیست؟

منیفولد دارای واشرهایی است که طراحی آن با توجه به قالب اصلی منیفولد انجام می‌شود. این واشر قطعه ای است که آب بندی منیفولد را در محل‌های اتصال انجام می‌دهد تا نشت هوا اتفاق نیفتد.‌ این قطعه کوچک و کاربردی به طور عامیانه به واشر بغل اگزوز نیز معروف است. این قطعه یک سری جدا دارد و مقدار هوای مشخصی را وارد سیلندرها می‌کند تا با سوخت ترکیب شود.

چگونه باید منیفولد ها را تمیز کرد ؟

معمولا این قطعه رو بعد از سرد شدن کامل در آورده و با بنزین و یا تمیز کننده های اسیدی می شویند .این کار باید حداقل هر 3 سال یکبار برای ایجاد تنفس بهتر خودرو انجام شود .

در این مقاله کارایی منیفولد را مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم وظیفه این قطعه در موتور خودرو چگونه است. تهیه نوع اصل و با کیفیت این قطعه در طول عمر مفید آن بسیار تاثیر دارد. برای خرید لوازم یدکی خودرو همچون این قطعه فروشگاه تخصصی مجید ملاجردی انتخاب مناسبی است. این مجموعه با همکاری تیم تخصصی خود مشتریان را به طور کامل راهنمایی کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا انتخاب مناسبی داشته باشند‌. ضمن آنکه تنوع محصولات این سامانه بالا بوده و همگی دارای کیفیت بالایی هستند، پس بدون دغدغه می‌توانید خرید خود را انجام دهید. البته ناگفته نماند که قیمت‌های ارائه شده در این سایت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است‌.

 

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید